fredag, januari 02, 2009

Självkänsla vad är det?

Idag har jag upptäckt slalomen igen - iaf. fått suget efter att köpa utrustning och lära barnen att åka, det skulle kunna bli en trevlig familjeaktivitet eller hur? Kanske lite dyr men det kan det vara värt, att hitta något som alla gillar att göra under årets egentligen tristaste tid vore väl kanon!

Nu till det hela som gör det patetiskt o tragiskt.... Införskaffandet av utrustning!
Jag har ett par gamla ELAN skidor i garaget med tillhörande pjäxor och stavar men de är ju för f*n över 20 år gamla så det är nog på sin plats att köpa nya för att vara lite "UpToDate" så att säga..

I backen kan man visserligen hyra utrustning för några hundralappar per åkdag - kanske skulle vara nåt för denna säsong - testa om det är roligt osv. M E N när jag tittade utanför uthyrningen idag så står det en lista över vad man behöver dela med sig av för att hyra utrustning....

* Legitimation
* Skostorlek
* Längd
* Vikt

Och där tar det roliga slut.... de tre översta är väl lugna gatan men sen då? Vägrar att lämna ut min vikt - om än till några skiduthyrare så att hyra utrustning går bort....
När vi kom hem så började jag leta på nätet - vilka skidor man ska ha och hur långa - nya rön sedan sist så det var bara att läsa på...hittade till och med en sida där man kunde räkna ut vilken skidlängd man skulle ha för att "klara sig" baserat på åkerfarenhet o VIKT... innan jag gjorde detta test hade jag har läst i alla annonser att skidorna skulle vara ca 10cm kortare än din längd, dvs 158 cm vore bra för mig MEN i detta test så slutade de på ett mått betydligt längre än min längd... o det på grund av att man är överviktig... HUR KUL ÄR DET?! Jag formligen vägrar att köpa mig ett par skidor på 2½ meter o sedan försöka ta mig ner för backarna... (nu vart resultet inte riktigt så långa skidor men nästan...)

Kontentan?! Ja det spelar ingen roll vad jag försöker företa mig och som kanske skulle vara bra för mig så hamnar jag tillslut i detta jävla dilemma... blir alltid påmind om att jag inte är som "normalen", allt blir extremt och jobbigt... Fick ju i min naiva värld för mig att jag kunde känna mig som en "jämlike" med övriga skidåkare trots att jag kanske är större än medelåkaren, jag har ju faktiskt kunnat åka slalom och tror fortfarande att jag kan ta mig ner - jag är sugen på det och skulle för motionens skull också behöva det... en aktivitet där jag får röra på mig och där det faktiskt är ROLIGT att röra på sig... Men att då tänka sig att komma dragandes på ett par två meters laggar gör ju mig "OFF" trenden är KORTA skidor....

... ja och annars är det bara bra *suck* självkänslan får sig en törn mellan varven men det är bara att ta nya tag och se det positiva med att faktiskt känna viljan att göra nåt som kanske också kan påverka längden på skidorna på sikt... ;) Nu gäller det bara att hitta ett par begagnade på blocket och sedan skicka Peo att handla dem.... KORTA ska de vara, max min längd iaf. ;)

6 kommentarer:

Brittis sa...

Det är klart att du ska åka!!!
Iväg med dig nu och inhandla ett par skidor! Strunta blankt i vad de tycker. Juat DU ska vara nöjd med skidorna.

Gunilla sa...

JA, håller med ovanstående! Kör så det ryker.. om så på miniskidor ;o)

Kiara Och Kovu sa...

Att dom frågar efter vikten beror på att dom ställer in skidorna så att dom löser ut. Alltså när du ramlar så ska skidan/skidorna släppa taget om pjäxan. För att du inte ska bryta benen mm. Det är alltså ganska viktigt att dom får veta vikten. Men jag tycker absolut INTE att det ska hindra dej från att åka. Har själv funderat på att ta nått provåk i backen. Det är ju ca 25 år sen sist ju.

Bror sa...

Kom till R-vik och köp dem på Amobond. Du får bergis en utrustning för 1500 kr.
Sen kan ju Peo ställa in dem...det är ju ingen vetenskap. Ta med en skruvmejsel i backen och efterjustera om de lossnar för lätt.

Anonym sa...

Jag har redan vart på Ambond... fast köpte bara skidor till barnen, men det är helt klart ett alternativ... =)

Kicki, jag är fullt medveten om VARFÖR de är intresserade av min vikt... men det känns förnedrandne ändå!

Anonym sa...

Varför inte åka på dom gamla skidorn tror inte någon tänker på vad du har för skidor ifall att någon skulle titta lite extra bry dig inte