onsdag, januari 23, 2008

Kaloriintag

Jaha... nu har ni fått mig till det här också.. blev lite orolig med tanke på min förändrade kost så jag gjorde min mamma till viljes igen! F*n vad jag gör som hon säger helt plötslig, men nån gång ska man väl börja lyssna eller hur?!

Fick tipset om CalCounter så jag försökte mig på den sidan, men var visst nerlagd så jag laddade hem gratisprogrammet som man fick från sidan och räknade ut min kost under dagen så här såg det ut - bra eller dåligt, för mycket kalorier/kolhydrater/fett?

Fördelningen som nedan:

Protein 15%
Fett 76%
Kolhydrater 10%

Totalt ett intag på 1641 kcl

Hur har jag lyckats för mycket fett??? Nu väntar jag på svar från proffsen... =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

okej,, håll i dig..*S* Du kan äta ännu mer fett i form av fet mat. Det är bara till mager mat odyl du behöver tillsätta en klick kallt smör.Du kan också försöka dricka två koppar te med 1 tsk kokosfett två ggr per dag. Silverpaketet på ICA duger bra. Man får röra utav helsike!*S* Men man får fina läppar...
Kolla in proteinmängden. Den bör vara 1 gr/kilo kroppsvikt (målvikt) och du vet att det är 20% proteiner i kött o fisk rent generellt? Kräver viss matte)
Kolhydrater är i procentsatsen helt ok enl Skaldeman.. men man ska faktiskt titta på GRAM istället. Ligger du snällt bör du ligga 20-30 gram/dag- jag som vill gå ner borde ligga på 10 (men har bestämt mig för att hålla mig under 20 ialla fall.) Oftast ligger jag på 10-13g
Blev det nåt bättre?
Själv använder jag MinMat.net för matkoll och http://forum.lowcarber.org/myplan.php? för graf.. men du kan säkert göra en själv*S*

Anonym sa...

Hmpf.... om man räknar gram blir det ju inte lika bra då... Kräver alltså att jag ligger kring 10g per dag i Kolhydrater för att gå ner i vikt? Det är PRECIS vad jag är ute efter - likväl som att hitta en fungerande livsstil, men till att börja med är det alltså kring 10 jag bör hålla mig... Är ju bara tyvärr så att jag formligen HATAR att räkna på vad jag stoppar i mig... men det är väl bara att köra igång antar jag... Ska kolla länken du gav mig.. Tack för tipsen, återkommer säkert...

Det där med Matte är inte min grej så att räkna ut det där kräver lite gnuggande av geniknölarna..;)



Har

Gunilla sa...

*flin* Klart du kan räkna, men det är rätt enkelt.. ät minimalt av allt utom ägg, kött, fisk o fågel..och då menar jag minimalt. Typ 2 rädisor till lunchens dubbla fjärilskotlett med bearnaisesås, en handfull strimlad isbergssallad, lika mycket spenat, ett litet träd broccoli osv..
å så fett!!! Fettet är det som gör susen. Fett löser fett!
smör, olivolja, bregott, majonnäs (äkta) creme fraische, grädde (men kontrollerat) tja..
Dra ut en lista på grönsaker från finelli och riv av den vid 5 gram kh per 100 g vara. sen vet du vad du kan äta 200 gr av/dag..*S*

Gunilla sa...

Annars tycker jag att fördelningen med protein ligger lite lågt. För du fick knappast ihop till 1 g/kilo kroppsvikt där?

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=131
har du kollat den här sidan? kostdoktorn?

Anonym sa...

Skönt! Lyssna inte bara på din mamma utan din moster oxå!

/M

Anonym sa...

Nej fördelningen med protein var väldigt låg i förhållande till vad min målvikt bör vara i kring för siffror.. .ska jobba lite på det och försöka sätta mig in i det... tror dock att jag äter för mycket! grönsaker och för lite kött/fisk/ägg om jag ska lyssna på de med erfarenhet...