tisdag, januari 16, 2007

Köksrust dag 1 & 2

På min systers begäran kommer jag försöka skriva ner hur totalrenoveringen av vårt kök fortskrider, tanken är väl att detta skall ske dag för dag men känner jag mig själv rätt så är jag idog de första dagarna för att det sen skall rinna ut i sanden, men jag ska göra så gott jag kan... som alltid!

DAG 1 (Måndag)
Pappa "snickaren" anländer på morgonen och P-O har då haft rörmokaren här för att plugga element samt koppla ifrån vatten och sådant som skall ur vägen. Det allra mesta är redan rivet, det återstår en väggstump bakom diskbänken men den skall bort inom den närmaste tiden.

De spenderar sedan förmiddagen med att prata ihop sig om hur/var & när saker och ting skall ske, bla. hur lampor och sånt skall kopplas så att vi får med oss elrören i väggarna för senare installation.

Taket börjar plockas upp och under kvällens lopp hamnar halva taket på plats, vita skivor... känns som det blir så mycket större med ett vitt tak, tänk vad lite färg kan göra...

DAG 2 (Tisdag)
Efter en natt med besök av "hinhålehimself" med diverse händelser.. tex en Elias som bara sovit mellan 03.00-05-30 på grund av blåsten som han skarpt ogillar. Till råga på allt sätter kompressorn igång och fyller systemet mitt i natten...*suck* Innan man kom på vad det var som lät så hade man hunnit bli skapligt rädd... vi är med andra ord utsövda så här dag två... Snickar´n har dock inte hört ett ljud av övriga familjens upptåg vilket känns bra! Vi andra behöver ju bara överleva arbete och dagis...

Belysningen verkar de fått grepp om och nu är det de sista två tre skivorna i taket kvar...omarbete blev det också på grund av "ärhuvudetdumtfårkroppenlida"... borra hål man inte behöver i nyuppsatt tak känns ju lite som att arbeta i onödan men han var väl orolig för att arbetsdagen skulle ta slut för tidigt antar jag, eller vad tror ni?! Själv försöker jag trolla till nån form av middag, telefonen har gått sönder?! och Elias sover redan kl 18.00. Om facket har något att invända även idag så går det bra att höra av sig för överläggningar angående dessa arbetstider - om man nu får kontakt per telefon..har hört att man kan få dispans...då för att man är ungdom och arbetar på obekväm arbetstid...hur är det med pensionärer som den här "gubben" vi har här då?! ;) Har han egentligen några rättigheter alls?! *S* Harklingar brukar ju komma lagom efter middagen - en liten hint om att halsen är torr och att förfriskningar i någon form behövs...tycker det är gott nog!

3 kommentarer:

Brittis sa...

Snälla du, pensionärer har inga rättigheter alls. Vi har ingen semester eller semesterlön. Inte får vi vara sjukskrivna och inte har vi något fack som förhandlar för oss och inte får vi förhandla själva heller om vår "lön". Inga reglerade arbetstider har vi heller.

Så du kan i princip använda honom precis som det behagar.

Jag sa...

Men spar lite! Han ska ju orka sköta disken när han kommer hem!

Kiara Och Kovu sa...

JAg instämmer med mamma. Använd panchisarna precis som du behagar. Det brukar jag göra när dom är här *fniss*