fredag, juni 30, 2006

Ohyra v/s växt

Upptäcker ständigt nya saker här i huset och nu under vår/sommar händer en del på de mest underliga ställen i trädgården, krusbärsbuskar i rododendronbusken osv. Nu har jag hittat ännu en för mig ny växt och innan jag drar upp den så skulle jag vilja veta om det är ett otyg eller om det är en "fin" växt..något jag bör spara eller?



Sen kan ni ju med all säkerhet se de otroligt äckliga små vita vaddetnuärdjuren som sitter där på stjälken, jag har hela rododendron full av det och vad jag minns så var det lika förra året - nån som vet vad det är och vad man kan göra åt det, OM man kan göra det?! Busken är i anslutning till vår altan och det flyger såna där vita i luften hela tiden *ryser*

3 kommentarer:

Brittis sa...

Har faktiskt ingen aning om vad det är för växt. Tyvärr. Hur stor är den?

Däremot tycks du (på beskrivningen) ha vita flygare på den. Sprya med vatten -ofta-.
Men du kan också ta Grumme såpa, grön eller gul, det kvittar. Det är bara den tillsatta blå(!) färgen som skiljer. Samt lite rödsprit och vatten förståss.
Mera exakt:
1 liter vatten
2 dl Grumme såpa
1 dl rödsprit
Blanda och spruta. Upprepa var 3:e dag. Spruta sammanlagt minst 4 ggr för att vara säker på att det som kläcks ur äggen också är åtgärdade. Ludna växter, typ pelargoner är lite känsliga för det här, tyvärr.

Lycka till.

Gunilla sa...

kan inte hjälpa dig heller med vad det är för växt.
Riv bort den! Tror chansen för att det ska vara nåt sällsynt praktexemplar är minimalt.

Och det är nog trips, ja.. (eller vita flygare.) Ett jävla otyg. Svårt bli av med! Spruta undersidan av bladen på Rhododendron, det är där di jävlarna sitter.
Får jag rekommendera en Hozelock handspruta? Man pumpar upp ett tryck i behållaren och kan spraya länge. (Har länk nånstans i min blog ihop med fotot på häggspinnarna)

Anna sa...

Hmm...okej, inget praktex alltså - fast jag gillade färgen på blomman *S*

Funderar allvarligt på att ta bort dom ofantligt vildvuxna rododendronbuskarna till hösten och jag antar att jagkanske självmant slipper problemet med flygarna då?!