fredag, december 31, 2010

Syltad ingefära

Nu undrar jag om det kommer att bli någon nyårsdessert...

Tack moster för tipsen om vart jag får tag på denna underliga ingrediens.. jag tror dock att det finns två sorter - en inlagd (till matrecept) & en syltad (till efterrätter), jag söker den sistnämnda...

Skam den som ger sig - man får väl göra själv tänkte jag när jag stod där i affären mer förvirrad än vanligt...köpte på mig lite färsk ingefära och åkte hem igen.
Hittade recept på nätet & körde igång, koka tärningar av ren ingefära mjuka.... tog sin lilla stund.. koka upp vatten och socker, lägg i de kokta bitarna & sjud vidare i en timme... det lyckades jag också med... sen skulle jag plocka ur bitarna och lägga i en burk & nästa steg löd: "koka ihop lagen 5-8min & häll sedan över ingefäran"

MEN det jag tog ur ingefäran ur var kristalliserat & alltså ingen "lag" - sagt och gjort, jag ökade värmen och *vips* nu hade jag KNÄCK.... hur kul kan det vara att hälla knäck över syltad ingefära & sedan kunna ta ur en bit av den syltade ingefäran?! Det måste vara stört omöjligt?! Det hela slutade med att jag väljer att bara använda det jag ska till desserten sedan hivar jag resten och hoppas på bättre lycka nästa gång.

P-O tyckte dock att det var gott - åt hela bitar ur burken... gissar att det är rätt bra betyg =)

2 kommentarer:

Brittis sa...

Ja men nu har du ju skapat ett nytt godis! Och nyttigt dessutom!

Gunilla sa...

låter görgott!*S* skicka genast ner ett smakprov.. *flinar*
Nåt annat som är jäkligt gott är fikon i konjak serverat till glass...finns/fanns på ICAs hyllor förr i tiden. Nu vet jag inte.. Kanske nån invandrarbutik?