lördag, februari 07, 2009

Matte

Nu har jag gjort det igen!

Att jag ALDRIG lär mig...

Idag blev det dags för "Projekt gardiner i sovrummet", som vanligt var gardinerna jag köpt för långa så det krävdes lite jobb med att få dem på plats..

Arbetet påbörjades...
På gardinens tvättråd står det att gardinerna INTE får strykas, det är alltså en bild på ett strykjärn som är överstyken... MEN i paketet bifogas "FållaUppUtanAttSy"-band och i den instruktionen skall man stryka!?

Hur har de tänkt där????

Höll också på att gå åt hel*ete med uträkningen om hur mycket jag skulle klippa av - för jag är ju inte så noggrann så att jag mäter uppifrån och försäkrar mig om att det blir lagom längd utan jag räknar ut hur mycket jag måste ta bort nerifrån räknat - vilket inte alltid är det lättaste har jag kommit på... hihi.. jag och huvudräkning har aldrig kommit överens - inte heller idag.. Befintig gardinlängd, passande gardinläng och slutligen den del jag behövde för att kunna styka fast fållen.. detta höll på att sluta i katastrof ...

245 cm (befintlig längd)
-216 cm (färdig längd)
29 cm skulle jag ta av nedifrån

Sedan var det de där 5cm jag behövde för att få fast fållen, det var här det höll på att sluta illa..
det var YTTERST nära att jag istället klippte bort 5cm för mycket (dvs 34 cm nedifrån), fråga mig inte hur den intelligenta tanken dök upp men jag bjussar på den för att det är lördag.. kom dock till sans och nu hänger gardinerna där - valde också att chansa med strykjärnet, inget ovanligt när det gäller mig - det lyckades.. på svag värme dock..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heja på! Jag tjatar på far din att han ska mäta två gånger oxå - ibland gör han som jag säger och då går det bra, men...

Brittis sa...

Du har gjort samma erfarenheter som jag, ser jag.