söndag, september 14, 2008

Win-win situationer

Som många av er vet så har jag (vi) en 3-åring här hemma och vi har den senaste tiden utkämpat många strider med den lilla herren. Jag har läst att man skall sträva efter "Win-win situationer" för att få saker att förändras...

Idag är jag iaf. lycklig, trots att jag blev väckt 5.30

Andra dagar har han legat i sängen vid 5.45 tiden och skrikit med arg röst "Mamma! Mamma! Kom HIT!", resultatet har blivit att Emil också vaknat och sen har man en dag med trötta barn pga detta...
Det har inte alls gått att få honom ur sängen på egen hand utan det har alltid slutat med att jag fått gå dit och då har det visat sig att han är kissnödig.
Nu har jag kämpat i några dagar med att inte gå upp till honom utan från min säng talat om att det är bara att gå på toaletten och sen komma in till oss - han fick lite hjälp på traven med en nattlampa om det nu är så att det berott på att han var mörkrädd...och vet ni, i morse gick han upp själv!!! Yippie!

Vi har också kämpat febrilt med att försöka få honom att kissa innan han går och lägger sig eftersom han annars vaknar vid tolv och följer samma rutin som ovan, detta har resulterat i att vi vuxna vaknat efter något som kan liknas vid en "Powernap" och sen har det varit tji att somna om...
Numera funkar även det - jag går inte in och säger gonatt till honom förrän han har pinkat och det har kommenterats med "Nej, jag är inte pinkis", jag säger: "Okej, men då är det gonatt här nu då, du kan gå in och lägga dig själv" och det har ju såklart inte blivit godkänt utan efter en stund har han faktiskt gått in och kissat....

Vet inte om jag kan kalla dess "Win-win" men det har iaf. löst några av våra bekymmer!

1 kommentar:

Brittis sa...

Låter konsekvent och bra, tycker jag.