lördag, november 29, 2008

Oredan tar kål på mig

Ja, nu börjar måttet bli rågat för hur länge jag ska orka leva i detta kaos som det är här hemma i och med rusten av sovrummet - huset håller på att bokstavligen "äta upp mig" och jag hänger med, vet inte i vilket hörn jag ska börja och inte ens med VAD jag ska börja.... *SuperSuck*

Jag VET att det inte är långt kvar och kanske just därför som det just nu kryper i mig - jag vill städa NU och då menar jag inte städa på ytan som jag gjort det senaste månaderna utan verkligen STÄDA...bort med skit som finns ÖVERALLT OCH INGENSTANS - skapa nån form av organisation här hemma vad gäller kläder och saker..

Just idag känns det som jag håller på att bli bokstavligen GALEN


Det ultimata vore att införa 5S i min tillvaro - arbetsskadad?! ;)





1. Inventera (Seiri) - All personal som arbetar på arbetsplatsen markerar gemensamt åtgärder i anläggningen. Allt som försvårar rengöring eller smutsar ner ska åtgärdas. Detsamma gäller alla typer av kända fel och obekväma arbetsmoment som stjäl tid från nyttigare uppgifter. Alla onödiga objekt avlägsnas
2. Placera (Seiton) - Alla verktyg och hjälpmedel placeras på rätt plats. Allt som används ska märkas upp. Golvmarkeringar görs synliga
3. Initialrengöring (Seiso) - Anläggningen rengörs grundligt. Arbetet dokumenteras för att skapa rutiner. Fotografier markerar den nya nivån
4. Rutiner (Seiketsu) - Etableras med system för uppföljning så att den nya nivån upprätthålls
5. Disciplin (Shitsuke) Revisioner genomförs med ledningens engagemang





2 kommentarer:

Brittis sa...

Nöj dig med FlyLady. Tag lärdom av din moster.

Anonym sa...

det är inte så dumt!........