tisdag, november 11, 2008

Kvalitetsledning

Nog påverkas man av sin omgivning.. idag har jag omgivit mig av revisorer på mitt arbete - de har granskat vår certifiering mot ISO 9001... grubblat en del på det också och funderar nu om det är möjligt att certifiera sambon?! Vad tror ni...

Att inneha ett certifikat av den här typen innebär att man skall säkra & mäta sina processer, ha övergripande riktlinjer och principer för hur arbetet skall bedrivas, man skall jobba med att ständigt bli bättre osv.

Det vore ju toppen!

Tänk om han kunde upprätta en handlingsplan med aktiviteter och tidplan för att implementera förbättringar inom olika områden - tänkte då närmast på städning, tvätt, matlagning osv. Ja, de vanliga marktjänsterna... Jag granskar honom med jämna intervaller för att se att han uppfyller kraven - om inte lägger jag en avvikelse där jag förväntar mig en korrigerande åtgärd och en beskrivning på hur han förhindrar upprepning.... ;) DET vore smidigt.. då kan man inte efter några år säga att man faktiskt försöker om deti nte är så att man har fakta att presentera, att jag ser att avvikelserna korrigeras och att satta aktiviteter utförs i tid...

*fniss* Ja, det vore nåt för mig - kontrollfreaket.... tur att jag skämtat med honom om detta tidigare idag, jag hoppas att han inte tar illa upp (förlåt isåfall)... men faktiskt så log han en aning och höll med om att han kanske inte höll måttet på alla områden...

Kvalitetsledning på hemmaplan - det vore nåt det!

6 kommentarer:

M sa...

Ja, men tänk på att undersökningar visar att 56% av felen som upptäcks beror på felaktiga/otydliga/saknade krav!!! Hälsar ett annat kvalitetstroll från ett mörkt och regnigt Haag - KRAM :)

Anonym sa...

Ja men här finns det massor av krav att uppfylla... ;) kram Sis

Brittis sa...

Tänk på att det är kravställaren som får göra största jobbet. Det tar mycket längre tid att precicera kraven, övertyga myndigheten, instruera verkställaren, kontrollera verkställaren, verifiera resultaten, rapportera till myndigheten och sedan dessutom betala avgiften än att göra jobbet själv.

M sa...

Man kan iofs minska kostnaderna genom offshoring och outsourcing (fast det blir ju svårt att diska från Indien!) - automatisering brukar också vara ett intressant sätt att i förlängningen minska kostnaden... :) Träffade förresten en Sandvik IT:are på mässan idag - min exkollega Anna!

Anonym sa...

puss och fniss!

Gunnar Rundgren sa...

Jag tror att kvalitetsledning är starkt övervärderat:

http://gardenearth.blogspot.se/2012/11/quality-management-is-management-fad.html