måndag, januari 03, 2011

Kärlek är inte lätt...


Idag när P-O var och åkte skridskor med killarna sa Elias efter en stund på planen:

"Pappa, jag är KÄR i tjejen i Harry Potter, jag har tänkt på henne hela tiden när vi åkte hit! Hon såg ut som en riktig PRINSESSA i den klänningen hon hade..."


Pappa frågade då om de skulle gifta sig & svaret blev JA!!


Rart eller hur?


När de kom hem berättade de vad som hänt och jag sa väl något i stil med "Men va roligt för dig att du hittat en tjej som du är kär i... "


Timmarna gick och E kommer ut i köket med gråten i halsen - utan rimlig anledning vad vi kunde se - han ville inte berätta men han talade om att han var riktigt ledsen och tårarna forsade... vi blev lite förbryllade - det var inte likt honom... pysslade om honom lite extra o efter en stund säger han:

"Mamma, jag vill viska dig nåt..."

..... "Mamma, vad gör man om man ångrar sig när man gift sig?"

Tårarna forsade nerför kinderna på honom...
"Tänk om jag inte gillar tjejen i HarryPotter sen...."

Giftemål är inte en enkel sak för en 5 åring att hantera tydligen, jag förklarade sakligt att han inte fick gifta sig än & att han minst skulle ha 10 tjejer innan han valde ut någon att gifta sig med & ville han inte gifta sig så klarar man sig bra ändå!

Han sken genast upp & blev glad igen - stackar´n.....

3 kommentarer:

Brittis sa...

Åh, så många tankar barnens små kroppar rymmer. Stora, allvarliga tankar. Så bra ni besvarar dom och så bra att ni förevigar dom. tyvärr förstod vi inte vikten av att göra det.

Gunilla sa...

bra mamma- mardröm till svärmor.. eller pre-svärmor!*S*.. stackars tjej om hon är nummer 8 eller 9????

Jag sa...

Underbart!