söndag, november 22, 2009

Hört vid nattning...

Igårkväll orkade jag inte läsa en saga så jag erbjöd mig likt Min pappa att berätta en saga ur min fantasi, dvs utan bok... o jag föreslog att berätta om när jag mötte Trollen i skogen.. men det var E inte intresserad av utan kröp in under täcket o sa "Näjje..."

Okej tänkte jag - inga sagor som kan ge mardrömmar så jag berättade om Ritzie, om den gång när jag var liten och gick med henne på promenad o hon slet sig o flög ner i Fru Jonssons damm (H & M.s tidigare hus) o gick loss på de ankor som huserade där.. det gillade E.. så jag fortsatte berätta om Smirre, katten som sov i min fotända varje natt när jag var liten, han som blev skickad till en bondgård i Mora för att få dricka grädde varje dag - solskenshistoria va.. men även föräldrar ljuger för sina barn har det visat sig senare i livet.. bondgården var i själva verket F.L den kände hästkarlen i byn, o vad han gjorde med Smirre kan man bara gissa (detta utelämnade jag dock i historien)....

lilla E frågar..
"Vad åt katten?"

Mamma svarar:
"Strömming såklart"

lilla E funderar o säger sen:
"Va?! Tyckte han att det var gott?"

Mamma:
"Ja, han gillade det jättemycket - katter gör det"

lilla E:
"Jaha.. gillar A L L A katter STRÖM... sånt som man har i sladden?!"

2 kommentarer:

Brittis sa...

Ja, det gäller att ha fantasi när man ska läsa av sina barn.

Jag sa...

Modern unge!